Languages......

Blogg

Hur man hanterar romanser på kontoret

2022-05-10

Hur man hanterar romanser på kontoret

Många tänker på ändlösa timmar av tristess och monotoni när det gäller kontoret. Men för vissa kan kontoret också vara en plats för spänning och möjligheter. Detta gäller särskilt för dem som har turen att befinna sig i en romantik på arbetsplatsen. Även om det förvisso finns för- och nackdelar med att ha en relation med någon du jobbar med finns det sätt att få det att fungera om du befinner dig i den här situationen.

Det förändrade landskapet för romanser på kontoret

I dagens värld blir kontorsromanser allt vanligare. Detta beror sannolikt på att vi nu tillbringar mer tid än någonsin tidigare på arbetsplatsen. Med så mycket tid som spenderas tillsammans är det inte konstigt att människor börjar finna kärlek på kontoret. Och det är inget konstigt här: vi tillbringar mer tid med våra arbetskamrater än vad vi gör med våra familjer eller vänner, så det är bara naturligt att vi utvecklar känslor för dem.

För- och nackdelar med romanser på arbetsplatsen

Samtidigt som de har uppenbara fördelar har arbetsplatsromanser också några potentiella nackdelar.

Fördelar:

1. Ni har redan mycket gemensamt.

När du arbetar med någon har du redan mycket gemensamt. Ni delar samma arbetsplats, vilket innebär att ni förmodligen har liknande mål och värderingar. Detta kan göra det lättare att få kontakt med någon på en djupare nivå.

2. Ni lär känna varandra gradvis.

På en arbetsplats har du möjlighet att lära känna någon långsamt och gradvis. Detta kan vara bra, eftersom det ger dig tid att se till att du verkligen gillar och litar på personen innan du blir alltför engagerad.

3. Du har inbyggda dejtkvällar.

Om du är i ett förhållande med någon du jobbar med har du redan inbyggda dejtkvällar. Detta kan vara ett bra sätt att spara tid och pengar, eftersom du inte behöver oroa dig för att hitta en barnvakt eller skaffa en barnvakt för dina husdjur.

4. Ni förstår varandras stressorer.

När du är i ett förhållande med någon du arbetar med förstår ni varandras stressorer. Detta kan vara ett utmärkt sätt att känna empati för varandra och hjälpa varandra genom svåra tider.

Nackdelarna: 

1. Ni kan ha olika mål.

Även om ni delar samma arbetsplats kan ni ha olika mål. Detta kan göra det svårt att hitta en gemensam grund och det kan så småningom leda till konflikter.

2. Ni kanske inte har tillräckligt med tid tillsammans.

Om ni båda är upptagna med arbetet kanske ni inte har tillräckligt med tid för att vårda ert förhållande. Detta kan vara ett problem om du är ute efter ett långsiktigt förhållande.

3. Ni kanske måste hålla ert förhållande hemligt.

Beroende på din arbetsplats policy kan ni behöva hålla ert förhållande hemligt. Detta kan vara svårt eftersom det kan sätta press på ert förhållande.

4. Du kan drabbas av diskriminering.

Om du har ett samkönat förhållande kan du utsättas för diskriminering från dina arbetskamrater. Detta kan vara en svår situation att hantera, och det kan så småningom leda till att du lämnar ditt jobb.

Hur man får en romantik på arbetsplatsen att fungera

Om du befinner dig i en arbetsplatsromans finns det några saker du kan göra för att få det att fungera.

1. Sätt gränser.

Det är viktigt att sätta gränser för din kollega, särskilt om du har en chefsposition. Du vill inte ge dem förmånsbehandling och du vill inte låta ditt privatliv störa ditt arbete.

2. Håll det professionellt.

Även om du är i ett förhållande måste du fortfarande hålla saker och ting professionella. Det innebär att du ska undvika offentliga uppvisningar av ömhet och avstå från att diskutera ditt privatliv på jobbet.

3. Respektera varandras utrymme.

Även om ni är i ett förhållande måste ni fortfarande respektera varandras utrymme. Detta innebär att ge varandra tid att fokusera på arbetet och att inte förvänta sig eller kräva för mycket tid utanför arbetet.

4. Var ärlig mot varandra.

Det är viktigt, att vara ärlig mot varandra om era mål och förväntningar. På så sätt kan ni undvika konflikter och se till att ni båda är på samma sida.

Vad ska man göra om det inte fungerar?

Om din arbetsplatsromans inte fungerar finns det några saker du kan göra.

1. Prata med din kollega.

Det är viktigt att prata med din kollega om vad som gick fel. Det kan hjälpa er båda att förstå vad som hände, och det kan hjälpa dig att gå vidare från relationen.

2. Sök hjälp hos HR.

Om du har svårt att hantera efterdyningarna av din arbetsplatsromans kan du söka hjälp hos din HR-avdelning. De kan förse dig med resurser och stöd, och de kan hjälpa dig att lösa eventuella konflikter.

3. Flytta till en annan avdelning.

Om du har problem med att arbeta med din kollega kan du överväga att flytta till en annan avdelning. Detta kan hjälpa dig att undvika ytterligare konflikter och det kan hjälpa dig att känna dig mer bekväm på jobbet.

4. Säg upp dig från ditt jobb.

Om du känner dig obekväm eller osäker på jobbet kan du överväga att säga upp dig. Detta är den sista utvägen, men det kan vara det bästa alternativet för dig om du inte kan lösa situationen.

Avslutande tankar

Romanser på arbetsplatsen kan vara ett bra sätt att få kontakt med någon du jobbar med, men de kan också vara en källa till konflikter. Är du redo att ta en risk? Bra! Du lever bara en gång. Men var beredd att agera om det skulle gå snett.

Lycka till!

Andra artiklar om… blogg

  • Hur undviker man en dålig dejt?

    2022-05-18

    Hur undviker man en dålig dejt?

    Du är på en dejt med någon du inte riktigt gillar och det går inte bra. Du sitter fast i en restaurang utan möjlighet att fly, men du måste ut därifrån!

  • Långdistansförhållande

    2022-05-18

    Långdistansförhållande

    Ett långdistansförhållande är svårt, men det finns flera saker du kan göra för att göra det lättare. Här är vad du behöver veta om du vill att ditt förhållande ska förbli spännande och bra.